Patients' online access to their electronic health records and linked online services: a systematic review in primary care
- Autorzy
- Rok publikacji
- 2015
- Region
- England
- Język
- en-GB
- Wymiar
- D8
- Rodzaj
- Artykuł (Journal article)
- Kategoria
- D8
- Źródło
- https://bmjopen.bmj.com/content/4/9/e006021
- Opis (pl)
-
Dostęp online do dokumentacji medycznej przez pacjentów może potencjalnie poprawić świadczenie opieki skoncentrowanej na pacjencie i poprawić satysfakcję. Jednak dostęp i usługi online mogą również okazać się dodatkowym obciążeniem dla świadczeniodawcy. AIM: Ocena wpływu zapewnienia pacjentom dostępu do ich elektronicznej dokumentacji medycznej (EHR) i innych usług online powiązanych z EHR na świadczenie, jakość i bezpieczeństwo opieki zdrowotnej. PROJEKT I USTAWIENIE: Przeprowadzono systematyczny przegląd, który koncentrował się na wszystkich badaniach dotyczących dostępu do rekordów online i usług transakcyjnych w podstawowej opiece zdrowotnej. Metoda: Źródła danych obejmowały MEDLINE, Embase, CINAHL, Cochrane Library, EPOC, DARE, King's Fund, Nuffield Health, PsycINFO, OpenGrey (1999-2012). Literatura została niezależnie przebadana pod względem szczegółowych kryteriów włączenia i wykluczenia; przeprowadzono niezależną podwójną ekstrakcję danych, oceniono ryzyko stronniczości (RoB) i przeprowadzono narracyjną syntezę dowodów. Łącznie zidentyfikowano 176 badań, z których 17 było randomizowanymi badaniami kontrolowanymi, badaniami kohortowymi lub klastrowymi. Pacjenci zgłaszali poprawę zadowolenia z dostępu i usług online w porównaniu ze standardowym świadczeniem, lepszą samoopiekę oraz lepszą komunikację i zaangażowanie z klinicystami. Poprawa bezpieczeństwa była prowadzona przez pacjenta poprzez identyfikację błędów w lekach i ułatwianie częstszego korzystania z usług profilaktycznych. Zapewnienie dostępu do rejestrów online i usług spowodowało umiarkowany wzrost liczby wiadomości e-mail, brak zmian w kontakcie telefonicznym, ale wystąpiły zmienne skutki w kontakcie twarzą w twarz. Jednak inne zadania były konieczne, aby utrzymać te usługi, co wpłynęło na czas klinicysty. Nie było doniesień o szkodach lub naruszeniach prywatności. PODCZAS gdy wyniki RoB sugerują, że wiele badań było niskiej jakości, pacjenci korzystający z usług online zgłaszali zwiększoną wygodę i satysfakcję. Usługi te pozytywnie wpłynęły na bezpieczeństwo pacjentów, chociaż istniały różnice w dostępie do rejestrów i korzystaniu z nich przez określone grupy etniczne i społeczno-ekonomiczne. Obawy zawodowe dotyczące prywatności nie zostały zrealizują, a obawy dotyczące obciążenia pracą tylko częściowo.