Zespół sterujący

Pierwszy krok to stworzenie zespołu sterującego odpowiedzialnego za promocję projektu oraz nawiązanie współpracy z ekspertami środowiska medycznego. Skład zespołu będzie obejmował:

1.       liderów opieki zdrowotnej z różnych dziedzin: medycyna, pielęgniarstwo, farmacja, psychologia, w celu zarządzania procesem wprowadzania zmian, identyfikujących praktyki o niskiej wartości  i angażowania w ten proces innych ekspertów z danej dziedziny, pacjentów  i ich opiekunów

2.       przedstawicieli zarządzania opieką w wybranej instytucji medycznej

3.       konsultantów nadzorujących jakość świadczonych usług w placówce opieki zdrowotnej, zapewniających wsparcie instytucjonalne oraz administracyjne

4.       farmaceutów, identyfikujących praktyki o niskiej jakości, poprzez zapewnienie aktualnych zaleceń i szkoleń z tego zakresu dla członków zespołów

5.       ekspertów w dziedzinie badań naukowych, prowadzących ocenę danych i ich analizy

6.       ekspertów do spraw komunikacji, koordynujących promocję projektu

Ustalenie celu działania

Po utworzeniu zespołu sterującego, ale przed przygotowaniem planu działania należy zdefiniować jasne cele, ustalić listę praktyk, które są interwencjami o niskiej jakości oraz są nadużywane w danym wskazaniu medycznym, np. nadmierne stosowanie antybiotyków w leczeniu OZUŚ.

 

Plan działania

Kolejnym krokiem jest przygotowanie planu działania, prowadzącego do skutecznej rezygnacji z praktyki, która była głęboko zakorzenione w codziennym życiu zawodowym lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. W skład takiego planu wchodzi 5 następujących działań.

1.       Przegląd istniejących badań, poprzez...

·         skontaktowanie się z istniejącymi programami (lub projektami pilotażowymi) na szczeblu lokalnym i międzynarodowym w celu zapoznania się z wcześniej stosowanymi protokołami i narzędziami, aby w stosownych przypadkach ponownie je wykorzystać, a także aby móc uczyć się na podstawie wcześniejszych doświadczeń

·         stosowanie się do zaleceń oraz uaktualnianie wytycznych klinicznych w kontekście wybranego problemu

2.       Wprowadzanie małych zmian organizacyjnych, które spowodują zmiany przyzwyczajeń, poprzez...

·         myślenie o rozwiązaniach w celu przeciwstawienia się zmartwieniom i obawom związanym z wdrażaną nową strategią

·         na przykład wymaganie szczególnego uzasadnienia diagnostycznego dla przepisania danego antybiotyku

3.       Korzystanie z narzędzi pomocniczych i szablonów...

·         zaprojektowanych z myślą o profesjonalistach, które dostarczają opartych na dowodach informacji na temat deimplementacji danej praktyki

·         opracowanych z myślą o pacjentach, które w zrozumiały sposób wyjaśniają przyczynę decyzji o wycofaniu się z praktyki

Należy zapewnić ich dostępność (zarówno w formie cyfrowej, jak i papierowej) oraz umieścić w widocznym miejscu w gabinecie pracownika służby zdrowia, w celu zachęcenia do ich stosowania.

4.       Nawiązanie współpracy z innymi zespołami i ustalenie zasad realizacji świadczeń wobec pacjentów, poprzez...

·         współpracę z profesjonalistami z dziedziny medycyny, pielęgniarstwa, farmacji, pomocy społecznej, psychologii, edukacji społecznej

·         zaangażowanie maksymalnej liczby świadczeniodawców na danym obszarze geograficznym (szpitale, POZ itd.), aby uzyskać ich poparcie dla deimplementacji

·         promowanie płynnej komunikacji i nawiązywania kontaktów między przedstawicielami różnych dyscyplin. Porozumiewanie się między jednostkami powinno być oparte na krótkich i asynchronicznych interakcjach w celu znalezienia wspólnego rozwiązania problemów, spowodowanych ograniczeniami czasowymi i trudnościami w koordynacji harmonogramów

5.       Maksymalne wykorzystanie technologii poprzez...

·         przechowywanie informacji i zaleceń w historii choroby pacjenta, aby pomóc identyfikować praktyki o niskiej jakości przy przepisywaniu leku, a także aby zwrócić uwagę na słuszności jego zastosowania w tym wskazaniu

·         stworzenie systemu ostrzegania o praktykach, które są niezgodne z zaleceniami

 

Analiza i ocena uzyskanych wyników

Przed przejściem do procesu wdrażania danej praktyki ważne jest, aby określić, w jaki sposób otrzymane wyniki będą oceniane. Pomocne są m.in. wyznaczenie wskaźników oraz znalezienie systemu gromadzenia i monitorowania danych przez...

·         określenie konkretnych, mierzalnych wskaźników, które pomogą sprawdzić, czy cele są osiągane

·         wybór wskaźników, które są już monitorowane przez inne systemy, takie jak standardy jakości opieki zdrowotnej

·         identyfikacja istniejących wskaźników lub wizualnych prezentacji zgromadzonych już wcześniej danych, które mogłyby wykryć praktyki o niskiej wartości np. współdzielone Excele, ustrukturyzowane szablony itp.

 

Analiza i ocena doświadczeń pacjentów i specjalistów w kwestii wdrożenia nowej strategii

·         uwzględnienie wskaźników i opracowanie sposobów rejestrowania danych dotyczących satysfakcji wymienionych wyżej grup, biorących udział w projekcie

·         ocena zadowolenia specjalistów z ich doświadczeń związanych z wyjaśnianiem pacjentom słuszności zmiany danego postępowania

·         monitorowanie wykorzystania szablonów przygotowanych w celu wsparcia merytorycznego poprzez rejestrowanie liczby osób, które je pobrały i/lub zastosowały. 

Jak będzie wyglądał follow-up wyników ?

Zastosujemy:

·          monitorowanie wdrażania zaleceń tj. ile z osób, które podjęły się wypróbowania nowej strategii rezygnuje z próby jej wdrażania

·          przekazywanie informacji zwrotnych na temat realizacji celów zarówno indywidualnie, jak i zespołowo, co dwa tygodnie, co miesiąc lub co kwartał

·          porównywanie osiągniętych wyników z innymi współpracownikami, zespołami lub organizacjami.

Plan komunikacji z świadczeniodawcami biorącymi udział w projekcie, pacjentami oraz populacją ogólną spoza środowiska medycznego

 

Projektowanie i wdrażanie profesjonalnych stron internetowych